Turnaj mladých fyzikov (TMF) je medzinárodná súťaž 5 členných družstiev stredoškolských študentov, ktorá vznikla v bývalom Sovietskom zväze a má už takmer 20-ročnú históriu. Úlohy formulujú vždy poprední fyzici aktívne pracujúci vedecky i pedagogicky.
Turnaja mladých fyzikov sa pravidelne zúčastňujú aj študenti zo Slovenska.. V rokoch 1993 -1995 nás reprezentovali študenti z Gymnázia Veľká Okružná zo Žiliny, v roku 1991 študenti Gymnázia J.Hronca z Bratislavy.
Cieľom TMF je aktivizovať talentovaných študentov stredných škôl, najmä v špecializovaných triedach, v nadväznosti na výučbu fyziky. V mimoškolskej činnosti, ich zvykať na štýl práce tvorivých vedeckých kolektívov pri riešení vedeckých problémov, umožniť im realizáciu pracovných kontaktov s profesormi fyziky, s VŠ učiteľmi katedier fyziky i pracovníkmi vedeckých inštitúcií, vytvárať u študentov návyky vo vedení vedeckej diskusie aj na medzinárodnej úrovni, vyhľadávať talentovaných študentov a získavať ich pre štúdium na vysokých školách.
Výsledkom TMF je samostatná písomná práca súťažiacich, zložená z protokolov riešení náročných experimentálnych a teoretických súťažných úloh. V rámci súťaže - vedeckej diskusie - ju obhajujú, oponujú a recenzujú riešenia ostatných družstiev. Časť vystúpenia družstiev je v anglickom jazyku.
V týchto dňoch už sú známe úlohy pre 10. medzinárodný ročník TMF, ktoré sú automaticky úlohami pre národné celoštátne kolo. Súťažiaci musia povinne prezentovať v angličtine 7 úloh, z celkového počtu 17 zadaní. Aby ste mali možnosť utvoriť si predstavu ako sa úlohy formulujú, uverejňujeme text jednej z nich, v tej podobe, v ktorej ju autori zadali.
úloha 7: Water Jet: A water jet flowing from the tube vertically downwards divides into drops at some distance from the tube. Choose the conditions under which the lenght of the unseparated jet is the largest. What maximum lenght have you managed to obtain ?
Iste ste si všimli, že vo Fyzikálnych listoch venujeme zvláštnu pozornosť fyzikálnym úlohám s grafickým riešením, alebo úlohám, ktoré majú grafické zadanie. Vedú nás k tomu výhody, ktoré súradnicový graf prináša do vyučovania fyziky. V neposlednom rade sú to aj programové balíky, určené na vyučovanie fyziky v spojení s mikropočítačom. Programy spravidla väčšinu fyzikálnych závislostí predkladajú v grafickej podobe a takto zobrazené závislosti sa používajú aj pri vyvodzovaní nových poznatkov.
Dnes Vám chceme ukázať ďalšie dve úlohy tohto druhu. Obidve sa zameriavajú na rovnakú problematiku - uzavretý elektrický obvod.
1. V uzavretom elektrickom obvode sme odmerali závislosť výkonu P od odporu R vonkajšej časti obvodu.
2. Meraním prúdu I a svorkového napätia U v uzavretom obvode elektrického prúdu sme získali hodnoty dvojíc (I, U). Na obrázku je graf, ktorý sme dostali po spracovaní výsledkov.