Na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave sa pripravujú učitelia fyziky pre základné astredné školy. Učiteľstvo fyziky sa študuje v kombináciách s matematikou (MF), s angličtinou (FA), elektronikou (FE), informatikou (FI), chémiou (ChF - poslucháči sú študentmi Prírodovedeckej fakulty UK). Gestorom učiteľského štúdia fyziky v kombináciách MF, FA, FE, FI, je Katedra základov a didaktiky fyziky.
Ciele vzdelávania učiteľa fyziky.
Cieľom vzdelávania budúceho učiteľa je sformovať jeho osobnosť tak, aby ovládal činnosti súvisiace so zvolenou profesiou a pritom sa mohol ďalej po odbornej aj didaktickej stránke vyvíjať v niekoľkých budúcich desaťročiach.
Budúci učiteľ fyziky sa má počas svojho vysokoškolského štúdia naučiť fyziku do tej miery, aby bol schopný rozvíjať svoje poznatky v ktorejkoľvek jej časti samostatným štúdiom. K tomuto cieľu sa musí v dostatočnej miere naučiť používať matematiku, prostriedky laboratórnej techniky a výpočtovú techniku. Má byť schopný pracovať s novými informáciami, ktoré vyplývajú z vývoja fyzikálnej vedy. V primeranom rozsahu by mal tiež ovládať cudzie jazyky.
Svoje pedagogické spôsobilosti má rozvinúť tak, aby fyzikálne poznatky dokázal sprostredkovať na úrovni, ktorá je primeraná mysleniu jeho žiakov a aby bol schopný hodnotiť výkony svojich žiakov.
Prípravu študentov z psychológie a z pedagogiky zabezpečujú učitelia Filozofickej fakulty UK a gestoruje ju Katedra humanistiky MFF UK.
Odborná didaktická príprava budúceho učiteľa fyziky sa zabezpečuje v predmetoch:
- Seminár v 4. ročníku má za cieľ formovať učiteľské spôsobilosti študenta. Študenti analyzujú témy z obsahu fyziky, pracujú s literatúrou, pripravujú a predvádzajú modelové vyučovacie mikrovýstupy, učia sa štrukturovať vyučovaciu hodinu a tematický celok, osvojujú si vyučovacie postupy a pokúšajú sa ich prakticky realizovať.
- Prednáška a seminár v 5. ročníku by mali zhrnúť a zjednotiť poznatky z predchádzajúcich troch semestrov predmetu a skúsenosti z absolvovanej predmetovej pedagogickej praxe.
- V 4. ročníku študenti hospitujú na hodinách fakultných učiteľov na základných a stredných školách v Bratislave, asistujú na nich formou mikrovýstupov a aj samostatne vedú menší počet vyučovacích hodín.
V 5. ročníku je prevažná časť praxe venovaná samostatným vyučovacím výstupom študentov, spravidla na bratislavských základných a stredných školách.
V odôvodnených prípadoch môže gestorská katedra odporúčať aj vykonanie praxe mimo Bratislavy.
Nie je možné získať zápočet len za samotnú, pasívnu účasť na výuke.
Pri klasifikovanom zápočte získa študent naviac aj známku, ktorá má odrážať úroveň preukázaných aktivít a výkonov.
Na čiastkovej skúške z Didaktiky fyziky preukazuje študent vedomosti a intelektuálne spôsobilosti, ktoré sú podmienkou účinného pôsobenia učiteľa fyziky. Pretože sa táto skúška koná až po piatom semestri od začiatku profilácie jeho učiteľskej osobnosti (v polovici 5. ročníka), má študent preukázať súbor vedomosti a schopnosti, ktoré sú výsledkom jeho štúdia pod vedením viacerých vyučujúcich a ktoré označujeme ako jeho učiteľské spôsobilosti.
Na štátnej skúške z Didaktiky fyziky má študent preukázať schopnosť komplexného nazerania na funkciu učiteľa vo fyzikálnom vzdelávaní. Na rozdiel od čiastkovej skúšky sa zisťuje predovšetkým študentov nadhľad nad obsahom fyziky na tom - ktorom stupni školy, jeho schopnosť rozoznať význam poznatku z hľadiska nadväznosti na ďalšie poznatky a z hľadiska jeho dôležitosti pre všeobecné vzdelanie žiaka, rozvoj jeho myslenia a poznávacích schopností.