Štúdium učiteľstva fyziky na MFF UK v Bratislave

Na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave sa pripravujú učitelia fyziky pre základné astredné školy. Učiteľstvo fyziky sa študuje v kombináciách s matematikou (MF), s angličtinou (FA), elektronikou (FE), informatikou (FI), chémiou (ChF - poslucháči sú študentmi Prírodovedeckej fakulty UK). Gestorom učiteľského štúdia fyziky v kombináciách MF, FA, FE, FI, je Katedra základov a didaktiky fyziky.

Ciele vzdelávania učiteľa fyziky.

Cieľom vzdelávania budúceho učiteľa je sformovať jeho osobnosť tak, aby ovládal činnosti súvisiace so zvolenou profesiou a pritom sa mohol ďalej po odbornej aj didaktickej stránke vyvíjať v niekoľkých budúcich desaťročiach.

Budúci učiteľ fyziky sa má počas svojho vysokoškolského štúdia naučiť fyziku do tej miery, aby bol schopný rozvíjať svoje poznatky v ktorejkoľvek jej časti samostatným štúdiom. K tomuto cieľu sa musí v dostatočnej miere naučiť používať matematiku, prostriedky laboratórnej techniky a výpočtovú techniku. Má byť schopný pracovať s novými informáciami, ktoré vyplývajú z vývoja fyzikálnej vedy. V primeranom rozsahu by mal tiež ovládať cudzie jazyky.

Svoje pedagogické spôsobilosti má rozvinúť tak, aby fyzikálne poznatky dokázal sprostredkovať na úrovni, ktorá je primeraná mysleniu jeho žiakov a aby bol schopný hodnotiť výkony svojich žiakov.

Aby sa jeho osobnosť sformovala požadovaným spôsobom, mal by prejsť prípravou, ktorú možno rozdeliť do dvoch hlavných častí. Sú to:
- Odborná fyzikálna príprava, na ktorej sa podielajú všetky fyzikálne katedry.
- Odborná didaktická príprava, ktorú zabezpečuje Katedra základov a didaktiky fyziky.

Prípravu študentov z psychológie a z pedagogiky zabezpečujú učitelia Filozofickej fakulty UK a gestoruje ju Katedra humanistiky MFF UK.

Odborná didaktická príprava budúceho učiteľa fyziky sa zabezpečuje v predmetoch:

1. Didaktika fyziky
- Prednáška a seminár v 3. ročníku sa zameriava na základné poznatky, ktoré si má učiteľ fyziky osvojiť na začiatku svojej učiteľskej prípravy. Má získať základné informácie o vzdelávaní vo fyzike (poslanie a ciele, obsah, metódy, prostriedky, didaktické modelovanie poznávania, fyzikálny experiment, riešenie fyzikálnych úloh, hodnotenie žiackych vedomostí,...).

- Seminár v 4. ročníku má za cieľ formovať učiteľské spôsobilosti študenta. Študenti analyzujú témy z obsahu fyziky, pracujú s literatúrou, pripravujú a predvádzajú modelové vyučovacie mikrovýstupy, učia sa štrukturovať vyučovaciu hodinu a tematický celok, osvojujú si vyučovacie postupy a pokúšajú sa ich prakticky realizovať.

- Prednáška a seminár v 5. ročníku by mali zhrnúť a zjednotiť poznatky z predchádzajúcich troch semestrov predmetu a skúsenosti z absolvovanej predmetovej pedagogickej praxe.

2. Didaktická technika vo fyzike
Študenti sa v priebehu jednoho semestra zoznamujú s technikou ovládania audiovizuálnych prostriedkov a prípravy jednoduchých videoprogramov.

3. Didaktická výpočtová technika vo fyzike
Študenti si počas jednoho semestra osvojujú základné zručnosti potrebné na využitia mikropočítača vo vyučovaní fyziky a naučia sa pracovať s vybranými balíkmi výukových programov.

4. Špeciálne praktikum školských pokusov
Počas štyroch semestrov sa študenti zoznámujú s väčšinou pomôcok používaných na základnej škole a na stredných školách na demonštračné pokusy a fyzikálne merania. Majú zvládnuť tak techniku experimentov, ako aj ich využitie vo vyučovacom procese. Zvláštna pozornosť sa venuje práci v mikropočítačom podporovanom fyzikálnom laboratóriu.

5. Riešenie fyzikálnych úloh
V priebehu dvoch semestrov v piatom ročníku študenti riešia fyzikálne úlohy s cieľom naučiť sa využívať ich poznávaciu funkciu vo vyučovaní.

6. Pedagogická prax
- V 3. ročníku študenti navštevujú vybraných fakultných učiteľov na školách, na ktorých vyučujú. V rámci ich vyučovacích hodín a podľa ich pokynov, robia vyučovacie mikrovýstupy.

- V 4. ročníku študenti hospitujú na hodinách fakultných učiteľov na základných a stredných školách v Bratislave, asistujú na nich formou mikrovýstupov a aj samostatne vedú menší počet vyučovacích hodín.

V 5. ročníku je prevažná časť praxe venovaná samostatným vyučovacím výstupom študentov, spravidla na bratislavských základných a stredných školách.

V odôvodnených prípadoch môže gestorská katedra odporúčať aj vykonanie praxe mimo Bratislavy.

7. Diplomová práca
Diplomovú prácu si volia študenti v letnom semestri 3. ročníka z problematiky odboru, alebo vyučovania jedného z predmetov aprobácie. Témy diplomových prác, ponúkané jednotlivými katedrami, schvaľuje gestorská katedra učiteľského štúdia, zverejňuje ich spravidla v polovici letného semestra a eviduje študentov, ktorí si ich vybrali.

8. Výberové prednášky
- V 3. a 4.ročníku si študenti vyberajú z ponuky vypracovanej katedrami odbornej fyzikálnej a matematickej prípravy. Majú spravidla slúžiť pri motivácií a prehĺbení poznatkov k zvolenej diplomovej, alebo študentskej vedeckej a odbornej činnosti.

- V 5.ročníku sú výberové prednášky zamerané na problematiku vyučovania fyziky.

9. Štátna skúška
Vysokoškolská príprava budúcich učiteľov fyziky sa ukončí štátnou skúškou na konci letného semestra piateho ročníka. Skladá sa z obhajoby diplomovej práce a z ďalších dvoch častí:

- Skúška z fyziky, pri ktorej absolvent preukáže svoju pripravenosť z predmetov odbornej fyzikálnej prípravy.
- Skúška z didaktiky fyziky, pri ktorej študent preukáže učiteľské spôsobilosti, získané vo všetkých častiach jeho odbornej didaktickej prípravy, vrátane skúseností z pedagogickej praxe.

Zápočty, klasifikované zápočty a skúšky z predmetov formujúcich osobnosť učiteľa fyziky
Predpísané zápočty a klasifikované zápočty získava študent na konci semestra, ak sa preukáže
- účasťou na výuke, za ktorú je zápočet,
- splnením aktivít, ktoré mu na začiatku semestra predpísal jeho učiteľ.

Nie je možné získať zápočet len za samotnú, pasívnu účasť na výuke.

Pri klasifikovanom zápočte získa študent naviac aj známku, ktorá má odrážať úroveň preukázaných aktivít a výkonov.

Na čiastkovej skúške z Didaktiky fyziky preukazuje študent vedomosti a intelektuálne spôsobilosti, ktoré sú podmienkou účinného pôsobenia učiteľa fyziky. Pretože sa táto skúška koná až po piatom semestri od začiatku profilácie jeho učiteľskej osobnosti (v polovici 5. ročníka), má študent preukázať súbor vedomosti a schopnosti, ktoré sú výsledkom jeho štúdia pod vedením viacerých vyučujúcich a ktoré označujeme ako jeho učiteľské spôsobilosti.

Na štátnej skúške z Didaktiky fyziky má študent preukázať schopnosť komplexného nazerania na funkciu učiteľa vo fyzikálnom vzdelávaní. Na rozdiel od čiastkovej skúšky sa zisťuje predovšetkým študentov nadhľad nad obsahom fyziky na tom - ktorom stupni školy, jeho schopnosť rozoznať význam poznatku z hľadiska nadväznosti na ďalšie poznatky a z hľadiska jeho dôležitosti pre všeobecné vzdelanie žiaka, rozvoj jeho myslenia a poznávacích schopností.


[ Predchádzajúca strana | Úvodná strana | Nasledujúca strana ]