Didaktika fyziky 3, 2001/2002 LS
Organizácia seminára
Podmienky
získania zápočtu
Témy seminárov:
1. Úvod do seminára, školský experiment
- organizácia práce na seminári
- skúsenosti a podnety z pedagogickej praxe
- rozdelenie mikrovýstupov
- plánovanie experimentu, realizácia experimentu,
spracovanie dát (príklad: kmitanie magnetky v magnetickom poli VKDF4.9DFCD7.9)
- diskusia - protokol o experimente (UT_EXP)
- navrhnite činnosť, pri ktorej sa žiaci učia formulovať
hypotézy, plánovať experiment
2. Fyzikálne závislosti, ich tabuľková, analytická a
grafická interpretácia
- M4.1 aproximácia empirickej závislosti grafom, grafická
interpretácia odchýlky merania, grafická interpretácia strednej hodnoty
(na zvolenom vlastnom príklade merania) (VKDF4.7)
- M4.2 navrhnite vyučovací postup pri zavedení závislosti
periódy (zvoleného) oscilátora od času (UT_EXP)
- diskusia - ako žiaci chápu fyzikálne závislosti -
interpretácia pojmov: fyzikálna závislosť, funkcia, hodnota funkcie, ...
3. Fyzikálna informácia sprostredkovaná grafom
- M5.1 stanovenie závislosti dráhy od času na základnej
škole pomocou Mikolovej trubice (UT_EXP)
- M5.2 zavedenie 3. Keplerovho zákona s využitím metódy
linearizácie grafu
- diskusia - príklady vyučovacích postupov s využitím
linearizácie grafu substitúciou a pomocou logaritmických súradníc
(VKDF4.9)
4. Problémové úlohy vo vyučovaní fyziky
- M9.1 ukážka využitia výkladovej fyzikálnej úlohy v téme
podľa vlastného výberu
- M9.2 ukážka prerastania kvalitatívneho opisu úlohovej
situácie do kvantitatívneho riešenia problému (k téme podľa vlastného
výberu
- M9.3 ukážka plánovania fyzikálnej úlohy typu
projekt - motivácia, objavovanie problému, úvodná diskusia, rozdelenie
úloh, náznak ciest vedúcich k riešeniu
- diskusia - význam riešenia fyzikálnej úlohy pre rozvoj
poznávacích schopností žiakov, problémy so zadávaním a riešením úloh
na základnej a strednej škole
5. Empirický a teoretický prístup k zavedeniu fyzikálneho
poznatku
- M10.1 empirický prístup pri zavedení Ohmovho zákona na
základnej škole
- M10.2 teoretický prístup pri zavedení Ohmovho zákona
(VKDF1.5)
- diskusia - didaktické modelovanie fyzikálneho poznávania
na základnej škole a na gymnáziu
6. Funkcia metódy analógie pri rozvíjaní myslenia žiakov
- M11.1 analógia medzi rôznymi mechanickými oscilátormi
- M11.2 zavedenie definície okamžitej rýchlosti s využitím
analógie modelov pohybu lyžiara na svahu a vozíka vzduchovej dráhy
- diskusia - vysvetlite, ako by ste použili metódu analógie
pri zavedení momentu hybnosti v rozširujúcom vyučovaní na gymnáziu
- diskusia - vyhľadajte analógie, ktoré spájajú (aj
zdanlivo nesúvisiace) javy vo fyzike na ZŠ, SŠ - príklad: pohyb člna na
jazere, let nadzvukového lietadla, Čerenkovovo žiarenie
7. Myšlienkový experiment ako súčasť realizácie
experimentu a ako metóda poznania
- M12.1 Experimentálne skúmanie izochorického deja (MBL),
plánovanie experimentu a spracovanie dát
- M12.2 empirický prístup k zavedeniu stavovej rovnice
plynu s využitím myšlienkového experimentu (VKDF2.6)(MBL)
- diskusia - vyhľadajte v
- školskej fyzike príklady situácií, ktoré sa riešia
myšlienkovým experimentom (spomeňte si na Galilea a Eisteina, vhodná
literatúra anpr. Feynmann: Prednášky, Orear: Základy fyziky
8. Javy, na ktorých sa zakladajú tematické celky
- M13.1 Jav elektromagnetickej indukcie na ZŠ, SŠ
- M13.2 Navrhnite teoretický prístup k zavedeniu
Faradayovho zákona elektromagnetickej indukcie - odvodenie a experimentálne
overenie
- diskusia - ďalšie podobné tematické celky a javy
9. Na čo nám neostal čas
- diskusia k otvoreným otázkam