Seminár DIDAKTIKA FYZIKY 3

v školskom roku 2001/2002   LS 0/2

Poslaním seminára Didaktika fyziky 3 je pomôcť študentom pri formovaní ich učiteľských spôsobilostí. Od študentov sa očakáva, že seminár budú takto vnímať a s vedúcim seminára budú v tomto smere spolupracovať.

Základom spolupráce je sústavná príprava na seminár zo všetkých dostupných literárnych prameňov, medzi ktoré patria platné učebnice fyziky základnej školy a gymnázia, prípadne aj ostatných stredných škôl, alternatívne učebnice - pokiaľ existujú, zahraničné učebnice, časopisecké články v domácich aj zahraničných časopisoch.

Doporučená literatúra:

Janovič, Koubek, Pecen: Vybrané kapitoly z didaktiky fyziky  - skriptá

Koubek, V., Pecen, I.: Modely a modelové experimenty v mikropočítačom podporovanom laboratóriu

Fyzikálne listy - časopis - možnosť i publikovať

Internet

Organizácia seminára

V seminári z Didaktiky fyziky  3 sa majú študenti štvrtého ročníka pripraviť na činnosti, ktoré budú vykonávať v svojej budúcej profesii. Majú pri tom vychádzať z poznatkov, ktoré získali v prednáške z DF v treťom ročníku a ktoré preukázali pri čiastkovej skúške. Dôraz sa kladie jednak na praktické činnosti, ktoré má v svojom povolaní vykonávať učiteľ, jednak na praktické činnosti, ktoré v rámci vyučovania fyziky konajú žiaci. Preto súčasťou viacerých seminárov sú modelové situácie, v ktorých vybraný študent  vykoná mikrovýstup - vyučuje vopred zvolenú časť učiva, ktorú si pripravil.

Mikrovýstup sa zameriava na veľmi úzku a ohraničenú problematiku, napr. na výklad jednotlivého fyzikálneho poznatku, na riešenie výkladovej fyzikálnej úlohy, na demonštračný experiment, na zavedenie, či precvičenie určitej metódy poznania a pod. Ostatní študenti počas mikrovýstupu zastupujú žiacke auditórium - odpovedajú na učiteľove otázky, alebo aj sami otázky kladú.

Po skončení mikrovýstupu všetci spoločne rozoberú jeho kvalitu a upozornia na nedostatky, aj na úspešne zvládnuté prvky. Možno však napríklad aj požiadať niektorého študenta, aby vystupoval vo funkcii inšpektora a vykonal s „učiteľom“ po skončení jeho mikrovýstupu pohovor a žiadal od neho aby zdôvodnil a obhájil svoje postupy.

V zmysle poznatkov z didaktiky tretieho ročníka, treba v mikrovýstupoch a diskusiách sústavne klásť dôraz na niektoré prvky, ktoré sa žiaľ v súčasnej škole často zanedbávajú. Sú to predovšetkým

Aktívne poznávanie (aktívne vyučovanie) s jasným vzájomným odlíšením deklarovaných a operačných poznatkov.

Teamová práca - v seminári to bude najčastejšie simulácia žiackych činností v dvoj- či trojčlenných skupinkách, ktorým sa zadajú čiastkové úlohy aby ich vyriešili a o spôsobe riešenia referovali.

Motivácia žiackeho poznávania.

Vyučovacie postupy s jasne naznačeným prístupom k sprostredkovanému poznatku:

empirický prístup - od skúsenosti cez pozorovanie, experiment, či meranie k formulácii empirického poznatku a k pokusu o jeho zdôvodnenie pomocou už známych žiackych vedomostí.

teoretický prístup - myšlienková konštrukcia, pri ktorej zo známych poznatkov sa syntetizuje nový - teoretický poznatok a  následne sa urobí pokus o jeho praktické overenie - pozorovaním, meraním, experimentom.

Riešenie fyzikálnych úloh s vopred definovanými didaktickými zámermi (napr. vyložiť nový poznatok, naučiť žiakov používať určitú metódu, precvičiť poznatok v novej úlohovej situácii, ...).

Slovná formulácia fyzikálnych úloh najmä v praktických, neobvyklých a preto zaujímavých a motivujúcich situáciách, ktoré obsahujú neúplne definovaný problém.

Využitie multimédií - najmä jednotlivých videosekvencií približujúcich a navodzujúcich úlohové situácie.

Využitie internetu a informácií, ktoré sprostredkuje.

Demonštračné experimenty a experimenty realizované jednoduchými prostriedkami a pokusy o ich dôslednú fyzikálu interpretáciu.

Dôsledné modelovanie úlohových situácií s jasným odlíšením modelu od originálneho objektu a s jasným vysvetlením, prečo používame model namiesto originálu.

Matematické modelovanie na počítači - jednak s cieľom ušetriť čas potrebný na zdĺhavé aritmetické operácie - jednak s cieľom pokračovať v kvantitatívnom riešení problému aj tam, kde školská fyzika postráda potrebný matematický aparát.

Experimenty v spojení s mikropočítačom a ich zaradenie do vyučovacích postupov.

Kritéria hodnotenia žiackych výkonov v súvislosti s náročnosťou, ktorá vyplýva z dosiahnutej úrovne poznania.

Výchova žiakov k tvorivej činnosti.