Boli sme na konferencii DIDFYZ´98

Katedra fyziky Fakulty prírodných vied UKF v Nitre, v spolupráci s Fyzikálnou pedagogickou sekciou JSMF, organizuje pravideľne, každé dva roky, medzinárodné konferencie DIDFYZ, zaoberajúce sa aktuálnou problematikou vyučovania fyziky na všetkých typoch škôl. V dňoch 7. - 10. októbra 1998 sa v Račkovej doline v Západných Tatrách konala už XI. medzinárodná konferencia DIDFYZ(98 s pracovným názvom „Nové poznatky vo vede a ich transformácia do vyučovania v základných a stredných školách"
Na konferencii sa zúčastnili pracovníci vysokých, stredných, základných škôl a ústavov zo Slovenska, Česka, Poľska a Talianska.
V konferenčných príspevkoch sa zväčša prezentovali konkrétne výsledky práce. Ukázalo sa, že na Slovensku a v Českej republike vznikajú moderné vzdelávacie koncepcie, a nemalá pozornosť sa venuje tvorbe efektívnych vyučovacích postupov. Počas konferencie sa uskutočnila beseda k aktuálnym problémom vyučovania fyziky, konkretizujúca úlohy, súvisiace s obsahom, organizáciou a materiálnym zabezpečením vyučovania fyziky.
Uvedieme aspoň názvy niektorých referátov, ktoré na konferencii odzneli. Ich obsah bude uverejnený v zborníku konferencie. V prvom poldni konferencie predniesli referáty Doc. RNDr. Ing. Daniel Kluvanec, CSc., z UFK Nitra (Fyzikálne vzdelávanie na sklonku 20. storočia), Prof. RNDr. Ján Pišút, DrSc. (K cieľom vyučovania fyziky ), Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc., KU Praha (Kvantita a kvalita fyzikálnych poznatk( v současných českých učebnicích fyziky pro gymnázia), Doc. RNDr. Juraj Šebesta, CSc., UK Bratislava (Dejiny a filozofia fyziky vo fyzikálnom vzdelávaní)
Ďalšie referáty boli zoradené v podstate do troch nasledujúcich okruhov:
Didaktické modely poznávania - Doc. RNDr. Ján Krajčo, CSc., UMB B. Bystrica: Mikrosvet a jeho poznatky v učive SŠ. Doc. RNDr. Václav Koubek, CSc., UK Bratislava: Modely a modelovanie vo vyučovaní fyziky. RNDr. Michal Zeman, OÚ Bratislava: Špecifický prístup k transformácii vedeckých poznatkov fyziky z hľadiska prostredia žiaka do vyučovania. RNDr. Ivan Samák, SOUE Dubnica nad Vahom: Kvalitatívny prístup vo vyučovaní fyziky. RNDr. Igor Pecen, UK Bratislava: Metóda analógie vo vyučovaní fyziky. Prof. Dr. Szydlowski Henryk, MU Poznaň: Laboratory for Application of Computers in Teaching Science. RNDr. Ján Degro, CSc., UPJŠ Košice: Internet a hypermédiá v procese prenosu poznatkov vedy do vyučovania. Mgr. Libor Koníček, OU Ostrava: Koncepce multimediálních výukových program(. RNDr. Peter Demkanin, UK Bratislava: Videosekvencie vo vyučovaní fyziky. RNDr. Ľubomír Zelenický, CSc., UKF Nitra: Počítače v experimentálnej činnosti žiakov. Doc. RNDr. Milan Rojko, CSc., RNDr. František Lustig, CSc., UK Praha: Počítačem podporované fyzikální experimenty.
Inovácia obsahu fyziky - Doc. RNDr. Rastislav Baník, CSc., UMB B. Bystrica: Optimalizácia pri usporiadavaní nových učebných celkov. Doc. RNDr. Mária Rakovská, CSc., UFK Nitra: Systematizácia poznatkov prostredníctvom zákona zachovania energie. Doc. RNDr. Arpád Kecskés, CSc., UFK Nitra: Námety na inováciu učiva fyziky 4. ročníka gymnázia. Mgr. Ľ. Holubčík, RNDr. Aurélia Chalupková, CSc., UK Bratislava: Vedenie elektrického prúdu v plyne. Doc. RNDr. Ivo Volf, CSc., VŠP Hradec Králové: Dejme jiný obsah do fyzikálních úloh. Prof. Bruzzone Santino, Liceo G. D. Cassini Genova: Relativity for students. RNDr. Eva Hradilová, RNDr. Naděžda Uhdeová, VUT Brno: Odpovídají současné osnovy fyziky na SŠ znalostem jejich absolvent( ? Doc. Ing. Alojz Marenčík, CSc., UFK Nitra: Averyho bomba stále aktuálna. RNDr. Katarína Teplanová, CSc., UK Bratislava: Od mechanického determinizmu k deterministickému chaosu.
Netradičné úlohy a experimenty - Doc. Ing. Igor Štubňa, CSc., RNDr. Peter Perichta, TU Trenčín: Čierne skrinky vo vyučovaní elektrických obvodov. Prof. Ing. Bohumil Vybíral, CSc., : Fyzikálna veda v úlohách MFO. Doc. RNDr. Ing. Daniel Kluvanec, CSc., UFK Nitra: Nové prístupy k riešeniam fyzikálnych úloh.

(A. Chalupková)


S cieľom pozitívne ovplyvniť vyučovací proces a postoje žiakov k fyzike, účastníci konferencie odporúčajú prijať nasledujúce závery:

1. Vzhľadom na súčasne prebiehajúce zmeny v spoločnosti treba novým spôsobom definovať ciele fyzikálneho vzdelávania. Novým požiadavkám na vzdelanie treba prispôsobiť aj prípravu budúcich učiteľov fyziky. Navrhujeme vytvoriť RADU odborníkov zloženú zo zástupcov fyzikálnych katedier univerzitných pracovísk, pripravujúcich učiteľov, ktorá túto problematiku rozpracuje.
2. Navrhujeme, aby sa rada zišla na UKF v Nitre do konca zimného semestra v šk. roku 1998 - 99.
3. Navrhujeme, aby „Rada", konštituovaná podľa ods. 1 prešetrila stav prípravy učebníc fyziky pre základné školy a gymnáziá a zistila na MŠ SR, ako prebehli konkurzy na ich tvorbu. „Rada" by sa mala tiež angažovať pri tvorbe štandardov, ktorá prebieha na ŠPÚ v Bratislave.
4. Navrhujeme, aby "Rada", zriadená podľa ods. 1, navštívila MŠ SR a zistila, prečo doteraz neboli opravené Vyhlášky 51, 52/96 o kvalifikačných skúškach učiteľov. Zástupcovia MŠ prisľúbili ich zmenu do marca 1997 na porade zástupcov VŠ v novembri 1996. V tejto súvislosti znovu poukazujeme na neodôvodnené poverenie pracovísk a umožnenie konať I. a II. kvalifikačné skúšky bez akreditácie na túto činnosť.
5. Navrhujeme, aby "Rada" zriadená podľa ods. 1 sa zasadila za zriadenie funkčnej a odbornej inšpekcie pre predmet fyzika na ZŠ a SŠ.
6. Odporúčame, aby Komisia pre doktorandské štúdium v Teórii vyučovania fyziky definovala kritériá vedeckej práce v didaktike fyziky. Členovia komisie by mali monitorovať literatúru, ktorá sa používa na rôznych úrovniach vzdelávania v didaktike fyziky a vyjadrili sa k jej odbornej úrovni.
7. Odporúčame MŠ SR zaoberať sa možnosťou objektivizácie maturitnej skúšky z fyziky, s prípadnou možnosťou zavedenia štátnej maturity i z ostatných predmetov. Navrhujeme, aby začiatočné aktivity podnikla v tejto oblasti Katedra ZDF MFF UK.
8. Odporúčame univerzitám, zameraným na výchovu učiteľov, aby do svojich programov zaradili prípravu učiteľov na cieľavedomé používanie multimediálnych systémov komplexne a Internetu vo vyučovaní fyziky.
9. Želáme si, aby Fyzikálne - pedagogická sekcia JSMF prichádzala intenzívnejšie na pomoc učiteľom fyziky a pomáhala riešiť problémy na kompetentných miestach (napr. vybavenosť škôl učebnými pomôckami, recenzia učebníc, znižovanie počtu hodín, hodnotenie mimoškolskej práce, súťaž FO, SOČ, akreditácia novovznikajúcich škôl). Navrhujeme tiež, aby sa FPS JSMF zaujímala o výsledky základného výskumu v DF u nás i v zahraničí a pomáhala pri ich uvádzaní do praxe. V tejto oblasti by bolo vhodné užšie spolupracovať s vedeckými spoločnosťami v zahraničí, najmä s FPS JČMF.
10. Navrhujeme, aby sa uzavrela dohoda s ministerstvami školstva ČR a SR (na úrovni námestníkov) a vedením Akadémie vied ČR a SR o vypísaní grantu na tvorbu teoretických a experimentálnych úloh pre národné fyzikálne súťaže a pre Turnaj mladých fyzikov. Do tvorby úloh zapojiť univerzity i útvary Akadémie vied.

Účastníci konferencie DIDFYZ '98


[ Predchádzajúci článok | Úvodná strana | Nasledujúci článok ]