Kritériá na hodnotenie práce študenta počas laboratórnej práce ako model poznávacej aktivity

V didaktike fyziky (napríklad [1])sa zaužívalo delenie cieľov na ciele v poznávacej oblasti, ciele v psychomotorickej oblasti (operačné ciele) a ciele v emocionálno-vôľovej oblasti. Laboratórne práce nám poskytujú široké možnosti napĺňania všetkých skupín cieľov, sústredím sa však najmä na ciele operačné a ciele v emocionálno-vôľovej oblasti. Podrobný zoznam operačných cieľov udáva Lepil [2], kde je podrobný subsystém od pozorovania deja cez prípravu experimentu, spracovanie informácií o dejoch až po rozvíjanie samostatnosti pri získavaní vedomostí. Učiteľ pred laboratórnou prácou musí uvedomiť, aký je cieľ laboratórnej práce a tomu podriadiť formu zadania problému, mieru pomoci žiakom, čas venovaný práci a v neposlednom rade formu laboratórneho protokolu vyžadovaného od žiaka. Je potrebné zvážiť potrebu a hĺbku naplnenia jednotlivých cieľov a tomu podriadiť počet laboratórnych prác a pri širšom pohľade i obsah – osnovy školskej fyziky.

Vychádzam z modelovej schémy štruktúry poznávania [3]:

 

 

Myšlienková príprava                                                       poznávania    

- motivácia poznávania
- objavenie a formulácia problému
- tvorba hypotézy
- myšlienkový experiment

 

Materiálna realizácia poznávania

 

- plánovanie materiálnej realizácie
- výber materiálnych prostriedkov
- zostavenie aparatúry a jej overenie
- získanie empirických dát

 

Myšlienkové spracovanie poznávania

- spracovanie dát výsledkov
- formulácia záveru
- formulácia a zatriedenie poznatku
- motivácia ďalšieho poznávania

      Naplnenie niektorých cieľov možno hodnotiť priamo na základe laboratórneho protokolu, naplnenia niektorých cieľov je možné hodnotiť len priamo počas práce. Všeobecné úvahy ilustrujem na konkrétnej práci z tretieho ročníka gymnázia. K naplneniu cieľov je však potrebné zaradiť veľmi rôznorodé experimenty, experimenty s rôznou formou zadania problému, s rôznou mierou samostatnosti žiaka (skupiny), ako i experimenty, ktoré v širšej miere dovoľujú študentovi zaujať kritický postoj.
Učiteľ musí na hodine navodiť situáciu, v ktorej si žiak vytvorí, alebo osvojí problém. Napríklad Navrhni experiment využívajúci poznatky z elektromagnetickej indukcie, alebo Navrhni experiment v ktorom by sme mohli využiť tento   (konkrétny) dlhý drôt. Ako príklad uvádzam experiment: Meranie magnetickej indukcie Zeme pomocou elektromagnetickej indukcie.

Meranie magnetického poľa Zeme na základe elektromagnetickej indukcie.

Úloha: Odmeraj magnetické pole Zeme na základe elektromagnetickej indukcie. Máš k dispozícii bežné pomôcky z kabinetu a tenký izolovaný drôt dĺžky asi 25 m.

Pomôcka: Zopakuj si poznatky o generátore striedavého prúdu.

Obrázok: Schéma zapojenia aparatúry.

švihadlo2gif.gif (52866 bytes)

 Úlohy kladené na študenta počas laboratórnej práce

Plánovanie
-     formulovanie problému
Úlohou žiaka je jasne formulovať problém, cieľ merania. Žiak by sa počas gymnaziálneho štúdia aspoň niekoľko krát stretnúť s experimentom, pri ktorom si skutočne môže zvoliť sám, alebo v malej skupinke študentov problém, ktorý chce riešiť. V príklade túto časť plánovania spravil učiteľ.

 -          formulovanie hypotézy
K cieľom fyzikálneho vzdelávania patrí tiež formulovať hypotézu. Aké je magnetické pole Zeme? Vieme ho z predchádzajúceho merania, alebo môžeme nájsť v literatúre orientačnú hodnotu?

-          navrhnutie metódy merania a aparatúry
Vo väčšine laboratórnych cvičení v našich gymnaziálnych učebniciach je aparatúra navrhnutá a úloha žiaka je zúžená na získavanie dát a ich spracovanie. Avšak žiak by mohol byť vedený aj k tomu, aby si sám v rámci svojich možností aparatúru navrhol. Pred samotným meraním by žiak mal mať písomne pripravené metódy merania relevantných veličín a metódy zmeny premenných veličín (napĺňame ciele v oblasti komunikácie – písomnej). V príklade žiak má ako pomôcku obrázok. Musí si uvedomiť, že vodičom možno otáčať tak, aby zmena indukčného toku za jednu otáčku bola maximálna, teda dvaja žiaci na obrázku musia stáť vo východo - západnom smere. Ďalej si musí odhadnúť na základe hypotézy, ako citlivý V- meter potrebuje, ako bude merať zmenu plochy závitu. Väčšina skupín, s ktorými som túto úlohu overoval si zvolila konštantný tvar závitu a ako premennú veličinu zvolila periódu otáčania.

 Zbieranie dát
 
Pozornosť je potrebné venovať tomu, aby dáta obsahovali jednotky veličín, aby bola zaznamenaná presnosť platnosti nameraných dát – či odchýlkou merania, alebo aspoň počtom platných cifier, a samozrejme aby boli zaznamenané všetky dáta potrebné k spracovaniu. Zároveň žiakov vedieme k zreteľnej prezentácii dát.

 Spracovanie dát
 
Podobne, ako pri získavaní dát sledujeme, či spracovanie vedie k výsledkom, či sú zahrnuté odhady chýb merania a či sú výsledky prezentované adekvátne.

 Vyhodnotenie merania
 V našich učebniciach sa zvyčajne uspokojíme so správne vyvodenými závermi. Medzi ciele fyzikálneho vzdelávania patrí však i byť kritický k výsledkom merania i k metóde merania. Žiak by mal vysvetliť výsledky merania,  obmedzenú platnosť, mal by výsledky porovnať s hypotézou. Zároveň je vhodné viesť študentov k tomu, aby vyhodnotili metódu merania, aparatúru a podali návrhy na zlepšenie aparatúry. Tieto návrhy môžu byť založené na potrebe väčších financií, času, mali by však byť reálne. V našom príklade najväčším zdrojom nepresnosti je meranie plochy závitu, najmä v prípade, ak spojnice žiaka a lopty (závažia) nie sú úsečkami.

 Kritériá, ktorých naplnenie sa dá hodnotiť na základe laboratórneho protokolu

Nasledujúce tabuľky sú spracované podľa [4]. V hornom riadku je názov aspektu, ktorý sledujeme a v spodnom riadku je požiadavka na úplné naplnenie daného aspektu. Nie každý experiment, s ktorým sa žiaci stretnú môže sledovať naplnenie všetkých kritérií, avšak aspoň niekoľkokrát by sa mal študent stretnúť s experimentom, pri ktorom si sám definuje problém, ktorý si sám naplánuje i vyhodnotí.

 Plánovanie (a):

 

Definovanie problému

Formulovanie hypotéz

Výber premenných

 

 

Problém / otázky sú sformulované jasne.

Hypotéza (predpoveď) priamo súvisí so skúmanou otázkou a je vysvetlená (kvantitatívne, keď je to vhodné).

Kľúčové premenné sú stanovené.

 Plánovanie (b):

 

 

Navrhnutie metódy s vhodnou aparatúrou a materiálom

Navrhnutie metódy  zmeny   premenných

Navrhnutie metódy získavania dát

 

 

Metódy / aparatúra sú vhodne navrhnuté (obrázky sú výstižné).

Navrhnutá je reálna metóda zmeny premenných.

Navrhnutá je metóda, ktorá umožňuje získavanie relevantných dát a neobsahuje zbieranie irelevantných.

 Zbieranie dát:

 

Pozorovanie a zaznamenávanie dát

Prezentovanie dát

 

 

Dáta sú zaznamenávané vhodne, zahŕňajú jednotky a premenné ich vhodne menia.

Dáta sú prezentované zreteľne a usporiadane.

 Spracovanie dát:

 

Manipulácia a spracovanie dát

Prezentácia spracovaných dát

 

 

Spracovanie dát vedie k výsledkom napomáhajúcim k správnej interpretácii; odhady chýb sú zahrnuté.

Výsledky sú prezentované adekvátne a efektívne, chyby merania sú vzaté do úvahy.

 Vyhodnotenie merania:

 

Vyhodnocovanie  výsledkov

Vyhodnotenie metódy

Modifikácia metódy

 

 

 

Sú vyvodené správne závery (založené na správnej interpretácii) s vysvetlením; výsledky sú porovnané s hypotézou.

Metódy (aparatúra, materiály) sú vyhodnotené vrátane ohraničení, problémov alebo chýb (môže obsahovať diskusiu o ohraničenej platnosti záveru).

Sú podané návrhy na zlepšenie metódy.

 3 Kritériá, ktorých naplnenie sa nedá hodnotiť na základe laboratórneho protokolu

Naplnenie niektorých cieľov v emocionálno – vôľovej oblasti, sa nedá hodnotiť na základe laboratórneho protokolu. Niektoré z týchto cieľov sa však napĺňajú najlepšie práve počas laboratórnych prác. Podobne i manipulačné zručnosti môže učiteľ hodnotiť iba počas merania.

 Manipulačné zručnosti:

 

Vykonanie postupnosti odborných techník s dôrazom na bezpečnosť

Vykonanie  rozličných inštrukcií

 

 

Široký okruh techník je zrealizovaný s odbornosťou a s náležitým dôrazom na bezpečnosť.

Rozličné inštrukcie sú vykonané správne a pri malej (alebo žiadnej) asistencii. Vyžaduje sa prispôsobenie sa novým situáciám.

 Osobnostné zručnosti (a):

 

 

Práca v rámci skupiny

Poznanie príspevku členov skupiny

Povzbudzovanie členov skupiny

 

 

Skupina môže byť formovaný zo širokého množstva žiakov.

Názory každého člena sú známe a rešpektujú sa.

Názory všetkých členov skupiny sú očakávané a aktívne vyhľadávané.

 Osobnostné  zručnosti (b):

 

 

Prístup s vnútornou motiváciou a úspornosťou

Prístup s etickým aspektom

Prístup s ekologickým aspektom

 

 

Prístup s preukazovanou iniciatívnosťou

a samostatnosťou,

smerujúci k dokončeniu práce .

Primeraná pozornosť sa kladie na etické aspekty prístupu, zahrňujúc autenticitu dát a informácií a na prístup k materiálu.

Primeraná pozornosť je venovaná ekologickému prístupu.

Literatúra:
[1] Janovič, J., Koubek, V., Pecen, I.: Kapitoly z didaktiky fyziky. Bratislava: UK, 1999
[2] Lepil, O.: Příspevek k teorii cílú fyzikálního vzdelávání. Olomouc: Acta Universitatis Palackiensis Olomoucienis, 1980
[3] Koubek, V.a kol.: Školské pokusy z fyziky. Bratislava: SPN,1992.
ISBN 80-08-00348-0
[4] IBO: Teacher Support Material. Interný materiál International Baccalaureate
Organisation, Cardiff, UK 1999