Postavenie elektriny a magnetizmu v obsahu všeobecného vzdelávania

 

 

Čas zmien

Súčasný stav u nás a v zahraničí

Slovenské osnovy

Nemecké osnovy

Anglické osnovy

Budúcnosť

Projekt - elektrina v domácnosti

Jednoduché elektrické zapojenia

Literatúra

Zahraničná literatúra - tranzistor

 

 

Čas zmien

 

„Tá fyzika je nudná. Sú tu len vzorce a poučky. Toto nikde nevyužijem.“ To sú len niektoré z názorov žiakov na fyziku, ktoré učitelia často počujú a musia ich nejako riešiť. Preto sa v súčasnosti vedú diskusie o obsahu jednotlivých oblastí fyziky v učebných osnovách na gymnáziách.

Jedným z návrhov je zníženie rozsahu oblasti elektrina a magnetizmus. Rozsah tejto oblasti je samozrejme potrebné znížiť (rovnako ako rozsah ostatných oblastí). Veď táto oblasť je dnes veľmi rozsiahla a študenti už dnes nemôžu vedieť všetko. Ale netreba zabúdať, že aj táto oblasť fyziky obsahuje javy, ktoré by mal človek s gymnaziálnym vzdelaním poznať a vedieť použiť (napríklad vodivosť vody z vodovodu, alebo ochrana pred úderom blesku). Veď s elektrinou a magnetizmom sa stretávame v bežnom živote takmer na každom kroku. Začalo sa to iskrami z kremeňa v dávnej minulosti a dnes máme magneticky nadnášané vlaky. Okrem toho v našej spoločnosti hrajú veľkú rolu komunikačné prostriedky a tie sú vo veľkej miere založené na poznatkoch z elektriny a magnetizmu.

Zmeny v tejto oblasti by mali smerovať k jej zatraktívneniu pre žiakov. Hlavnými prostriedkami sú väčšia miera experimentovania a praktické využitie získaných poznatkov. Toto je trend, ku ktorému smerujú aj iné oblasti fyziky u nás a v zahraničí..

 

Súčasný stav u nás a v zahraničí

 

Elektrina a magnetizmus sa zdá v súčasnosti mnohým žiakom náročná a nezmyselná. Preto je tu otázka, čo z tejto oblasti je také nezmyslené a prečo sa javí taká náročná. 

Jedným z problémov budú súčasné osnovy, ktoré dávajú málo priestoru na experimentálne skúmanie tejto oblasti, ktoré je oveľa dôležitejšie, ako len samotné poznanie niektorých javov. Ďalším problémom bude menšie množstvo dostupnej literatúry a iných zdrojov informácií využívaných učiteľmi.

Rozdiely vyučovania elektriny a magnetizmu na gymnáziách u nás a v zahraničí môžeme porovnať pomocou tém z elektriny a magnetizmu uvedených v slovenských [1], nemeckých [2] a anglických [3] osnovách a dostupnej literatúry.

Pre celú Slovenskú republiku sú platné jedny osnovy fyziky na gymnáziách, ktoré sú až na časti v texte v zátvorkách povinné. Vzhľadom na veľké množstvo učiva a menšie množstvo hodín sa vo veľkej miere preberie len povinná časť osnov.

Oblasť elektrina a magnetizmus je rozložená do dvoch ročníkov (druhého a tretieho). V učebniciach fyziky pre druhý a tretí ročník gymnázií [4, 5], ktoré sú stále vo veľkej miere chápané ako spracované osnovy, je fyzika vysvetľovaná až príliš do hĺbky z teoretického hľadiska a takmer vôbec z praktického hľadiska.

Napríklad, už na začiatku sa žiaci dosť dlhú dobu učia intenzity a potenciály bez toho, aby ich vedeli reálne použiť. Až dodatočne a nedostatočne sa im vysvetľuje dôvod prečo sa ich učili. Preto by bolo lepšie začínať najskôr nejakým známym javom. Potom ho vysvetľovať a pritom si zaviesť jednotlivé veličiny a pojmy.

Okrem učebníc sa u nás dajú použiť aj zbierky demonštračných pokusov k rôznym demonštračným súpravám, ktoré obsahujú aj množstvo pokusov z elektriny a magnetizmu [6], alebo sú priamo zamerané iba na elektrinu (elektrické obvody) [7]. Tieto zbierky často narážajú na nutnosť špeciálnych a starších pomôcok, ktoré sa nedajú zohnať, nikto ich už neopravuje alebo sú príliš drahé.

Preto sa učitelia, ktorí chcú na hodinách experimentovať, orientujú na pokusy s jednoduchými pomôckami [6, 8, 9], ktoré značne zvyšujú záujem žiakov o fyziku. Tieto experimenty sa v drvivej miere orientujú na elektrostatiku, magnetostatiku, silové účinky magnetického poľa na vodič s prúdom a elektromagnetickú indukciu.

Akosi sa zabúda na elektrické obvody, ktoré tvoria podstatnú časť tejto oblasti. Preto sa ako pomôcky pri elektrine a magnetizme dajú namiesto učebníc použiť aj publikácie populárnej elektroniky [10, 11, 12, 13, 14, 15], v ktorých sa autori orientovali hlavne na prakticky použiteľné poznatky pre čitateľa. Ďalšími pomôckami sú metodické texty k elektronickým stavebniciam [16], v ktorých sú navrhnuté jednoduché, praktické a zábavné zapojenia.

V poslednom čase sa ako neobmedzený zdroj potrebných informácií [1, 2, 3, 8] stále viac presadzuje Internet, ktorý je medzi žiakmi veľmi obľúbený a nachádza si obľubu aj u učiteľov. Rastúci význam využitia výpočtovej techniky a Internetu vo vyučovacom procese sa prejavil aj v príprave budúcich učiteľov fyziky na našich vysokých školách.

Vhodnými pomôckami sú aj encyklopédie, medzi ktoré patrí napríklad aj americká How Things Work [17]. Táto encyklopédia je orientovaná na fyziku ako celok. Jej jednotlivé časti sa zaoberajú konkrétnymi zariadeniami (napr. magneticky nadnášaný vlak). Činnosť každého zariadenia je tu vysvetlená z hľadiska všetkých oblastí fyziky, ktoré s ním súvisia.

Zmena musí prebehnúť už na základných školách. O tom, že sa dá elektrina a magnetizmus na základnej škole vysvetliť zaujímavo a s množstvom jednoduchých experimentov, sa môžete presvedčiť v českých učebniciach [18, 19].

V Nemecku si jednotlivé spolkové republiky riadia školstvo samy. Ale jednotlivé štruktúry a obsahy vzdelávania sú si veľmi podobné. O tom, že sa fyzika v Nemecku vysvetľuje zložitejšie ako u nás, svedčí porovnávacia štúdia nemeckej a českej stredoškolskej fyziky [20], z ktorej vyplýva, že nemecká fyzika na gymnáziu obsahuje ešte viac matematiky (používa sa integračný a derivačný počet) ako česká a teda aj naša. To sa týka hlavne vyšších ročníkov. V nižších ročníkoch je síce učivo z elektriny a magnetizmu približne porovnateľné s naším, ale zameraním na praktické použitie sa skôr blíži k anglickému spôsobu.

V Anglicku nie je samostatný predmet fyzika, ale poznatky z tejto oblasti sú obsiahnuté v predmete veda. Vzdelávanie sa v prvých 11. ročníkoch (žiaci končia 11. ročník obvykle v 16 rokoch) delí do 4 kľúčových stupňov. Jednotliví učitelia mali veľkú mieru voľnosti vo výbere preberaných tém aj používanej literatúry. Kvôli veľkým rozdielom medzi jednotlivými školami bolo vypracované národné kurikulum [3] pre vzdelávanie v prvých 11 ročníkoch. Ďalšie vzdelávanie je aj naďalej veľmi rôznorodé a vo veľkej miere závisí od ďalšieho smerovania žiakov. V prvých 11 ročníkoch aj napriek národnému kurikulu zostala vysoká voľnosť učiteľov vo výbere tém a hlavne možnosť širokého výberu učebníc. Podstatné je, aby žiaci ovládali témy potrebné na postup do ďalšieho kľúčového stupňa. Jednoduchší a navzájom rozdielny prístup pri vysvetľovaní fyziky je zreteľný v anglických učebniciach vydaných v Oxforde [21, 22]. Tieto učebnice sú určené žiakom anglických stredných škôl do 16 rokov a jednotlivé pojmy z elektriny a magnetizmu sú len minimálne doplnené vzorcami, ale sú vždy doplnené reálnymi aplikáciami a testovými otázkami pre samokontrolu. Rozdiely medzi našou a týmito učebnicami sú značné. Príkladom je vysvetlenie tranzistorového javu. Okrem vysvetlenia z vnútorného hľadiska obsahujú aj praktické zapojenia na zosilnenie signálu (obr. 1), spínanie (obr. 2) a reguláciu (obr. 3).  

 

 

Obr. 1. Zosilňovač s deličom napätia [21]

  

  

Obr. 2. Svetelný a tepelný spínač [21]

  

  

Obr. 3. Regulácia kolektorového prúdu [22]

 

Budúcnosť

 

Podľa reakcií žiakov a absolventov môžeme predpokladať, že žiakov z oblasti elektrina a magnetizmus zaujímajú len fyzikálne javy, o ktorých si myslia, že sú priamo využiteľné v ich budúcom živote. Ak teda vyučovanie jednotlivých fyzikálnych javov z oblasti elektrina a magnetizmus začneme reálnou situáciou (napríklad zásahom auta bleskom) a postupne budeme dopĺňať iba pojmy potrebné na jej vysvetlenie, bude vyučovanie elektriny a magnetizmu zaujímavejšie a teda viac motivujúce.

Preto bude pri reformách potrebné upraviť nielen rozsah, ale aj obsah a štruktúru vyučovania oblasti elektrina a magnetizmus v predmete fyzika na gymnáziu. Oblasť elektrina a magnetizmus by mala byť založená na javoch a poznatkoch, ktoré žiaci v budúcnosti využijú. Okrem toho by sa žiaci mali naučiť samostatne získavať nové fyzikálne poznatky a prakticky ich aplikovať. K tomu bude treba pripraviť a otestovať materiály k vyučovaniu oblasti elektrina a magnetizmus, ktoré môžu použiť učitelia na vyučovaní, ale aj pri zadávaní projektových prác pre žiakov.

 

 

Literatúra

 

[1.]      www.infovek.sk/predmety/fyzika/dokumenty.html

[2.]      www.leu.bw.schule.de/allg/lp/index.htm

[3.]      www.nc.uk.net/accessible/Sc.html

[4.]      Svoboda E., Baník I., Bednažík M., Kotleba J., Tomanová E.: Fyzika pre 2. Ročník gymnázia, Bratislava, SPN 1995

[5.]      Lepil O., Houdek V., Pecho A.: Fyzika pre 3. ročník gymnázia, Bratislava, SPN 1986

[6.]      Koubek V. a kol.: Školské pokusy z fyziky, Bratislava, SPN 1992

[7.]      Dibelka J.: Pokusy s demonštračnou súpravou z elektriny, Banská Bystrica, Učebné pomôcky 1987

[8.]      www.ddp.fmph.uniba.sk/~bendikova

[9.]      Kostič Ž.K.: Medzi hrou a fyzikou, Bratislava, ALFA 1971

[10.]    Limann, O., Pelka, H.: Elektronika bez balastu, Bratislava, ALFA 1990

[11.]    Schommers A.: Elektronika tajemství zbavená: Kniha 1, Ostrava, HEL 1998

[12.]    Schommers A.: Elektronika tajemství zbavená: Kniha 2, Ostrava, HEL 1998

[13.]    Malina V.: Poznávame elektroniku I., České Budějovice, Kopp 1995

[14.]    Malina V.: Poznávame elektroniku II., České Budějovice, Kopp 1995

[15.]    Malina V.: Poznávame elektroniku: Elektronika v domácnosti, České Budějovice, Kopp 1999

[16.]    ŠROL M.: Elektronická experimentálna súprava. Banská Bystrica, Učebné
pomôcky 1990

[17.]    Bloomfield L.A.: How Things Work, The Univerzity of Virginia, John Wiley & Sons, Inc. 1997

[18.]    Rojko M.: Fyzika kolem nás 1, Praha, SCIENTIA 1995

[19.]    Rojko M.: Fyzika kolem nás 3, Praha, SCIENTIA 1997

[20.]    Hubeňák J.: K učebnicím fyziky v SRN, Hradec Králové, GAUDEAMUS 1998

[21.]    Pople S.: Explaining Physics GCSE Edition, Oxford, Oxford Univerzity Press 1991

[22.]    Byron J.: GCSE Steps in Physics, Oxford, Oxford Univerzity Press 1988

 

 

Summary

 

Electricity and magnetism are significant parts of physics education. A lot of pupils and teachers don’t like electricity and magnetism. More experiments and practical applications are required in education. Many teachers use simply experiments in education, but they don’t use experiments with simply electrical circuits. And electrical circuits are big parts of electricity and magnetism.