Vzdelanie – maturita – vysokoškolské štúdium – začarovaný kruh?”
Jedným z omylov doktríny “Jednotnej školy”, o naplnenie ktorej sa v uplynulých niekoľkých desaťročiach politický režim usiloval, bola teória rovnakých vedomostí, ktoré si môže a má osvojiť každý stredoškolský študent, ako výsledok všeobecného vzdelávania. Namiesto k formovaniu kvalitného vzdelania to viedlo k potláčaniu individualít a k spriemerňovaniu vedomostí aj u študentov, ktorí mali predpoklady dosiahnuť vynikajúce výsledky. Pretože mnohí študenti neboli schopní si osvojiť učebnicou a osnovami stanovené vedomosti vo všetkých predmetoch rovnako, dochádzalo spravidla ku kompromisu medzi študentom a jeho učiteľom: Učitelia si zvykli akceptovať naštudované vedomosti, aj vtedy, keď bolo zrejmé, že im študent dobre nerozumie a vlastne len reprodukuje to čo počul, alebo prečítal. Tomuto spôsobu posudzovania žiackych vedomostí dobre vyhovoval aj zaužívaný systém zamestnaneckých vzťahov, v ktorom rozhodujúcim faktorom bol diplom o absolvovanom vzdelaní a často aj stranícka príslušnosť, či konexie k mocenskému aparátu.
Požiadavky na nositeľov vzdelania sa postupne menia a sprísňujú. Úspešnosť jednotlivca sa posudzuje na základe jeho adaptability k neustále sa meniacim potrebám zvoleného povolania a hodnotia sa schopnosti, ako napr. komunikatívnosť, tvorivosť, schopnosť získať a spracovať informácie, pracovať v tíme, ďalej sa vzdelávať, … Namiesto deklaratívnych a často nie dobre pochopených vedomostí sa vyžadujú operačné poznatky a schopnosť ich tvorivo využívať.
Na druhej strane, pre značnú zotrvačnosť školského systému vo viacerých školách pretrváva vzdelávací mechanizmus osvojený počas predchádzajúcich štyroch desaťročí: Vysoké školy aj naďalej predpokladajú u uchádzača o štúdium len deklaratívne poznatky a prevažne na takéto poznatky sa zameriavajú aj pri prijímacej skúške na vysokoškolské štúdium.
Klesajúca úroveň vedomostí absolventov stredných škôl a značný rozdiel vo vedomostiach žiakov končiacich štúdium v rôznych lokalitách, vedú k úvahám o potrebe štandardizovať požiadavky a vytvoriť legislatívny rámec na kontrolu úrovne, na ktorej sa plnia vzdelávacie ciele.
Snahy o zlepšenie úrovne vzdelania dosiahnutého na strednej škole, vedie v štáte s vyspelým vzdelávacím systémom spravidla k dvom návrhom: Prvý z nich je norma štandardných vedomostí, ktoré by si mal počas stredoškolského štúdia stredoškolák osvojiť z určitého vyučovacieho predmetu. Druhý návrh potom obsahuje legislatívnu normu, ktorá má zabezpečiť rovnakú úroveň osvojovania si štandardných vedomostí na všetkých školách. Norma štandardných vedomostí je závislá na legislatívnej norme a spravidla bez nej stráca účinnosť.
Legislatívne stanovená kontrola môže mať podobu napr. námatkových odborných inšpekcií, ktoré posudzujú úroveň osvojenia si vedomostí v každom predmete zvlášť. Iná forma legislatívnej kontroly osvojenia si štandardných vedomostí je ústredne riadená a vyhodnocovaná maturitná skúška.
Obidve zo spomenutých legislatívnych noriem majú len obmedzenú účinnosť:
Uspokojivé východisko zo súčasného stavu treba hľadať predovšetkým v prerušení začarovaného kruhu, v ktorom sa odvolávajú navzájom na seba učitelia stredných a vysokých škôl:
V mnohých európskych krajinách je maturitné vysvedčenie aj ”vstupenkou” na niektoré vysoké školy. Napr. francúzske pe-dagogické dokumenty explicitne uvádzajú, že maturitné vy-svedčenie je posledným stredoškolským a zároveň prvým vyso-koškolským dokumentom. Držiteľ francúzskeho maturitného vysvedčenia sa môže prihlásiť na mnohé z francúzskych vysokých škôl (na regionálne univerzity) a musí byť prijatý.
Vo Veľkej Británii je to v mnohom podobné. Na prijatie na niektoré VŠ stačí maturita, na iné, najmä na tie najznámejšie, podmienkou je aj dobrá známka a osobný pohovor s uchádzačom a nie všetci študenti musia byť na tieto vysoké školy prijatí.
Teda v ideálnom prípade by aj u nás mala byť maturita nielen záverečným vysvedčením zo strednej školy, ale aj prvým vysokoškolským certifikátom oprávňujúcim na štúdium na väčšine vysokých škôl. Len niektoré vysoké školy by mohli získať od Ministerstva školstva alebo od Akreditačnej komisie právo uskutočňovať prijímacie pohovory už do prvého (bakalárskeho) alebo až od druhého (magisterského) stupňa VŠ štúdia. Dúfame, že k tomuto v dohľadnej dobe dospejeme.
Samozrejme, ak má byť maturita zároveň splnením podmienok na prijatie na väčšinu VŠ v SR, potom aspoň jej časť musí byť celoštátna, jednotná a nestranná a anonymne hodnotená.
Závery: