Koordinátor projektu: RNDr. Viera Lapitková, CSc.
Zástupca koordinátora : RNDr. Igor Pecen

   Od r.1992 sa úspešne rozvíja spolupráca medzi tímom odborníkov - didaktikov fyziky a prírodovedných predmetov na Slovensku s oddelením Curriculum Research & Development Group na Havajskej univerzite v Honolulu, USA pri implementácii projektu FAST do našej školskej praxe.
   Slovensko sa stalo súčasťou medzinárodnej siete škôl vyučujúcich tento kurikulárny projekt, ktorého obsahom je fyzika, chémia, prírodopis, prvky geografie a ekológie v integrovanej podobe. Projekt je určený pre deti od 12-15 rokov a vyučuje sa v 10 krajinách vo svete a v 38 štátoch USA. Oddelenie CR DG vyškolilo okolo 6 000 učiteľov a podľa tohto projektu sa vzdeláva približne 450 000 detí vo svete.
   Obsah vzdelávania je rozdelený do troch ročníkov a v každom sa delí do troch okruhov - fyzika a ostatné prírodné vedy, ekológia a štúdium vzťahov. Výrazne novým prvkom oproti našim modelom prírodovedných predmetov je posledná časť z troch obsahových okruhov. Štúdium vzťahov je svojimi aktivitami zamerané na prepojenie medzi obsahom vzdelávania v prírodovedných predmetov a spoločnosťou. Jej cieľom je rozvíjať u žiakov schopnosti aplikácie a rozhodovania sa.
Koncepcia projektu FAST vychádza z konštruktivistickej pedagogickej teórie založenej na metódach:

  • akceptovania a podporovania žiakov v ich nápadoch a otázkach
  • využívania otvorených otázok a podporovania žiakov v zdokonaľovaní svojich predstáv
  • podporovania žiakov v overovaní svojich predstáv, v zodpovedaní svojich vlastných otázok, v hľadaní príčin a predpovedaní následkov
  • podporovania takých činností ako sú sebaanalýza, zhromažďovanie dôkazov o daných predstavách a zdokonaľovania predstáv vo svetle nových skúseností a dôkazov.
  •    V procese vzdelávania sa venuje 60-80% času pozorovaniu v prírode, experimentovaniu, výskumu a 20-40% diskusiám a zovšeobecneniam poznatkov. Žiaci tvoria malé skupinky, ktoré modelujú prácu výskumného tímu. Učiteľ je iniciátorom skupinovej práce, povzbudzuje a motivuje žiakov, kladie im provokujúce otázky a usmerňuje ich pri tvorbe hypotéz.
       Projekt je vybavený súborom didaktických pomôcok pre učiteľa a žiaka. Učiteľ má k dispozícii rozsiahlu metodickú príručku, príručku na klasifikáciu a hodnotenie s vypracovanými didaktickými testami, inštrukčnú príručku, v ktorej sú pomocné materiály na prezentáciu skúmaní a experimentov. Kniha pre žiaka má pracovný charakter a vedie žiaka pri práci, ako aj vypracovaní záverov z pozorovaní a meraní. Referenčné príručky vetvia základný program a slúžia žiakovi ako zdroj informácií pri vypracovaní dlhodobejších úloh. Ďalej je k projektu zhotovený súbor pomôcok.
       Na vyučovanie projektu FAST musí byť učiteľ špeciálne pripravovaný formou školenií ku každému ročníku. Na Slovensku absolvovalo prípravné kurzy už 30 učiteľov a 6 z nich získalo certifikát lektora na Havajskej univerzite.
       V súčasnosti môže školiť učiteľov a udeľovať certifikáty KZDF MFF UK.
        Počas experimentálneho overovania projektu FAST na našich 6 osemročných gymnáziách a 2 ZŠ sa sledovali v šk. r. 1993-97 výkony žiakov z prírodovedných predmetov a porovnávali sa s klasickými triedami. Boli použité testy z celoplošného medzinárodného testovania v rámci štúdie TIMSS ( Third International Mathematice and Science Study). Žiaci z experimentálnych tried boli úspešnejší ako reprezentatívny výber populácie Slovenska.
    ( Bližšie správa Experimentálne overovanie modelu integrovaného vyučovania prírodovedných predmetov - projektu FAST)
       V októbri 1996 sa konala v Častej konferencia "FAST DISCO" na ktorej sa zúčastnili učitelia z experimentálnych škôl, učitelia gymnázií a ZŠ, vysokých škôl a zástupcovia MŠ SR. Na konferencii bol podrobne prezentovaný obsah a koncepcia projektu, ako aj prvé skúsenosti s jeho vyučovaním. Z konferencie bol vydaný zborník, ktorí sa dá bezplatne objednať na adrese koordinátora projektu FAST na Slovensku.
    Kontaktné adresy:

    RNDr. Viera Lapitková, CSc.

    Katedra základov a didaktiky fyziky MFF UK
    Mlynská dolina
    842 15 Bratislava
    lapitka@vazka.sk
    RNDr. Igor Pecen
    Katedra z8kladov a didaktiky fyziky MFF UK
    Mlynská dolina
    842 15 Bratislava
    pecen@fmph.uniba.sk
    prof. Donald B. Young
    University of Hawai,i at Manoa
    1776 University Avenue
    Honolulu
    Hawai,i 96822
    young@hawaii.edu