3. Život bez trenia
Úlohy tvorivého charakteru dávajú možnosť vyniknúť
i žiakom, ktorí vo fyzike nie sú najlepší. Ako príklad môže slúžiť
nasledovná úloha, ktorá môže pomôcť zlepšiť i atmosféru v triede.
Napíšte nejaký príbeh na tému Čo keby nebolo trenie
alebo Život bez trenia. Môže to byť úvaha, rozprávka, sci-fi príbeh
Úlohu tohto znenia je žiakom vhodné zadať pri preberaní
tematického celku Dynamika. Cieľom tejto úlohy je, aby si žiaci uvedomili,
že trenie je všade okolo nás. Že niekde je trenie nevyhnutné a v niektorých
prípadoch by bolo lepšie, keby neexistovalo.
Túto úlohu som dala svojim žiakom (2 prvé ročníky)
na domácu úlohu, na ktorú mali čas jeden týždeň. Žiaci ju odovzdávali v
stanovenom termíne, niektorí dokonca skôr a čo je dôležité, len veľmi málo
(v porovnaní s inými domácimi úlohami) ich na úlohu zabudlo (iba 5 z 55
žiakov). Niektorí ju odovzdávali so slovami, že tá ich bude určite
najlepšia, že tá ich je najoriginálnejšia. Využila som možnosť a tie
najlepšie, aj keď ich výber bol naozaj ťažký, boli publikované, (Velmovská,
1998).
Myslím, že môžem tvrdiť, že sa žiakom úloha páčila.
Chopili sa šance a urobili sa hlavnými hrdinami svojich príbehov. Niektorí
si robotu uľahčili tým, že si zobrali encyklopédiu a vypísali fakty, ktoré o
trení našli (5 žiakov). Iní (bolo ich asi 25) napísali úvahu. Avšak
najväčšia pochvala patrila tým (20 žiakov), ktorí dokázali život bez trenia
zamontovať do príbehu, či už rozprávkového alebo sci-fi príbehu. Aj keď v
zadaní úlohy nebolo špecifikované, že má ísť o príbeh, myslím, že by bolo
dobré to v zadaní pre ďalšie použitie úlohy bližšie špecifikovať, teda
vynechať slovo úvaha.
Pôvodný predpoklad, že úloha umožní vyniknúť
slabším žiakom sa nepotvrdil, najlepšie práce nepatrili tým najslabším.
Ale motivačný charakter úlohy sa prejavil, pretože práce všetkých žiakov
boli na porovnateľnej úrovni, teda tí slabší napísali rovnako dobré práce
ako lepší žiaci.
Zaujímavé je, že iba málo žiakov vo svojom príbehu
objavilo v živote bez trenia niečo pozitívne. Domnievam sa, že to bolo
spôsobené tým, že sa vo svojich myšlienkach dostali iba po negatíva a tieto
im poskytli dostatok námetov na písanie. Preto už nemuseli ďalej pátrať po
pozitívach života bez trenia.