3. Život bez trenia

Úlohy tvorivého charakteru dávajú možnosť vyniknúť i žiakom, ktorí vo fyzike nie sú najlepší. Ako príklad môže slúžiť nasledovná úloha, ktorá môže pomôcť zlepšiť i atmosféru v triede.
Napíšte nejaký príbeh na tému Čo keby nebolo trenie alebo Život bez trenia. Môže to byť úvaha, rozprávka, sci-fi príbeh
Úlohu tohto znenia je žiakom vhodné zadať pri preberaní tematického celku Dynamika. Cieľom tejto úlohy je, aby si žiaci uvedomili, že trenie je všade okolo nás. Že niekde je trenie nevyhnutné a v niektorých prípadoch by bolo lepšie, keby neexistovalo.
Túto úlohu som dala svojim žiakom (2 prvé ročníky) na domácu úlohu, na ktorú mali čas jeden týždeň. Žiaci ju odovzdávali v stanovenom termíne, niektorí dokonca skôr a čo je dôležité, len veľmi málo (v porovnaní s inými domácimi úlohami) ich na úlohu zabudlo (iba 5 z 55 žiakov). Niektorí ju odovzdávali so slovami, že tá ich bude určite najlepšia, že tá ich je najoriginálnejšia. Využila som možnosť a tie najlepšie, aj keď ich výber bol naozaj ťažký, boli publikované, (Velmovská, 1998).
Myslím, že môžem tvrdiť, že sa žiakom úloha páčila. Chopili sa šance a urobili sa hlavnými hrdinami svojich príbehov. Niektorí si robotu uľahčili tým, že si zobrali encyklopédiu a vypísali fakty, ktoré o trení našli (5 žiakov). Iní (bolo ich asi 25) napísali úvahu. Avšak najväčšia pochvala patrila tým (20 žiakov), ktorí dokázali život bez trenia zamontovať do príbehu, či už rozprávkového alebo sci-fi príbehu. Aj keď v zadaní úlohy nebolo špecifikované, že má ísť o príbeh, myslím, že by bolo dobré to v zadaní pre ďalšie použitie úlohy bližšie špecifikovať, teda vynechať slovo úvaha.
Pôvodný predpoklad, že úloha umožní vyniknúť slabším žiakom sa nepotvrdil, najlepšie práce nepatrili tým najslabším. Ale motivačný charakter úlohy sa prejavil, pretože práce všetkých žiakov boli na porovnateľnej úrovni, teda tí slabší napísali rovnako dobré práce ako lepší žiaci.
Zaujímavé je, že iba málo žiakov vo svojom príbehu objavilo v živote bez trenia niečo pozitívne. Domnievam sa, že to bolo spôsobené tým, že sa vo svojich myšlienkach dostali iba po negatíva a tieto im poskytli dostatok námetov na písanie. Preto už nemuseli ďalej pátrať po pozitívach života bez trenia.

 

Ukážky žiackych prác