COACH 5 -
"Univerzálne vyučovacie a autorské systémové prostredie
pre prírodne vedy, technológiu a matematiku ".
Ide o holandský produkt vyvíjaný inštitútom AMSTEL (Amsterdam
Mathematics, Science & Technology Education Laboratory),
zaoberajúcim sa prípravou učiteľov prírodovedných predmetov a výskumom v
oblasti inovácií a rozvoja vyučovania matematiky, prírodovedných a technických
predmetov na všetkých úrovniach vzdelávania od základnej školy po
univerzitu. Prevažne sa zoberá vyvíjaním, testovaním a implementáciou
informačných komunikačných technológií. Ako napovedá číslo pri produkte, tento systém už nadväzuje na úspešnú sériu
predchodcov. Už od roku 1980 Katedra vyučovania fyziky na
Univerzite v Amsterdame (predchodca inštitútu AMSTEL) aktívne pôsobí vo výskume
a vývoji softvéru, hardvéru a vzdelávacích materiálov v oblasti
merania a riadenia prostredníctvom počítača pre prírodovedné a technické
predmety.
Coach 5 získal ocenenie European Academic Software
Award 2002 (EASA 2002). EASA je súťaž pre vývojárov akademického
softvéru pre vyššie vzdelávanie a výskum v Európe, ktorá sa koná každé
dva roky. Premetom súťaže je inovačný softvér a vzdelávacie technológie
vytvárané na podporu znalosti, rozvoja a využitia vzdelávacích médií vo
vyššom vzdelávaní v Európe. Coach 5 vyhral spomedzi 158 predkladaných
programov.
Coach 5 je prostriedok pre prácu v
počítačom podporovanom a
multimediálnom laboratóriu.
Počítač je významný nástroj na zber
a analyzovanie dát a ich grafické zobrazenie. Prostredníctvom
počítača môžu študenti vykresliť viac grafov za kratší čas a zahrnúť
vytlačené grafy do laboratórnych prác. Výsledkom je presun ťažiska práce –
študenti môžu stráviť viac času interpretovaním grafov a študovaním
vzťahom medzi premennými a menej času manuálnym vykresľovaním dát do
grafov. [Robinson P., Jones, Childers, Contemporary College
Physics – Laboratory Manual with Computer Activities, Addison-Wesley Publishing
Company, Inc., 1991, str.v]
Takéto systémy sú vhodné na samostatnú alebo skupinovú prácu študentov, ale
učiteľ ich samozrejme môže použiť aj pri frontálnych prezentáciách náročnejších
meraní a pod. Poznávací proces sprostredkovaný takýmito technológiami je však
najefektívnejší vtedy, ak sú študenti pri poznávaní javov aktívni. To znamená,
že namiesto pasívneho pozorovania učiteľových demonštrácií sa sami snažia
experimentálne dáta získať, alebo aspoň tomu napomáhať, analyzovať a
vyhodnocovať ich, interpretovať výsledky. Aj keď sa dáta získavajú kolektívne,
ich spracovanie a vyvodenie záverov z nich sa už môže ponechať na
individuálnu prácu študentov. Mali by sme dbať o to, aby si študenti osvojili
experimentálnu metodológiu a naučili sa vytvárať a overovať hypotézy.
Nemali by však upadnúť do stereotypu a vykonávať spracovanie dát mechanicky, bez
rozmyslu. Toto by sme mali mať na pamäti, keď sa rozhodneme zaradiť počítačom
podporované technológie do výučby.
Texty, ktoré nájdeme na týchto stránkach sú venované trom hlavným oblastiam.
Všeobecné informácieInformácie o charakteristikách, možnostiach a nástrojoch, ktoré systém Coach 5 poskytuje užívateľom rôznych stupňov pokročilosti. Tento text je dobré si prezrieť, aby ste získali všeobecný prehľad o funkciách Coach, prípadne ho vedeli porovnať s inými, podobne zameranými školskými prostrediami. Tento text je prebratý z anglického originálu propagačného letáka spoločnosti CMA, ktorá je distribútorom sady určenej pre prácu v multimediálnom a počítačom podporovanom laboratóriu.Domovská stránka Coach http://www.cma.science.uva.nl |
Technické informácieInformácie o vybraných, najbežnejšie používaných, čidlách a interfejse - rozhraní CoachLab II, ktorý sprostredkováva komunikáciu medzi čidlami a počítačom. Texty neobsahujú konštrukčné detaily, ale hlavne oznamy o meracom rozsahu čidiel, označení, pod ktorým sa dá čidlo nájsť v knižnici softvéru Coach 5, upozornenia, čoho sa vyvarovať pri používaní čidiel, aby sa nepoškodili a niekoľko návrhov na realizáciu experimentov. Pri opise CoachLab II sú znázornené rôzne typy vstupov pre čidlá a výstupy na aktívne prvky. Texty sú prevzaté zo stránky spoločnosti CMA. |
Pomocník pri práciMateriály oboznamujúce s jednotlivými funkciami Coach 5 detailnejšie, zamerané na základy práce s Coach 5, meranie, modelovanie, dáta video meranie a prácu so získanými dátami. Tieto materiály sú vo veľkej miere inšpirované anglickou verziou "Helpu" systému Coach 5, avšak texty sú doplnené o ilustračné obrázky a inštruktážne videoklipy z monitora počítača, vykonávajúceho požadované akcie, tak, aby ste ich mohli zopakovať na vlastnom počítači. Niektoré časti majú formu manuálu, niektoré sú obohatené komentármi, založenými na osobných skúsenostiach. |