COACH 5 - "Univerzálne vyučovacie a autorské systémové prostredie pre prírodne vedy, technológiu a matematiku ".

Ide o  holandský produkt vyvíjaný inštitútom AMSTEL (Amsterdam Mathematics, Science & Technology Education Laboratory), zaoberajúcim sa prípravou učiteľov prírodovedných predmetov a výskumom v oblasti inovácií a rozvoja vyučovania matematiky, prírodovedných a technických predmetov na všetkých úrovniach vzdelávania od základnej školy po univerzitu.  Prevažne sa zoberá vyvíjaním, testovaním a implementáciou informačných komunikačných technológií.  Ako napovedá číslo pri produkte, tento systém už nadväzuje  na úspešnú sériu predchodcov.  Už od roku 1980 Katedra vyučovania fyziky na Univerzite v Amsterdame (predchodca inštitútu AMSTEL) aktívne pôsobí vo výskume a vývoji softvéru, hardvéru  a vzdelávacích materiálov v oblasti merania a riadenia prostredníctvom počítača pre prírodovedné a technické predmety.

Coach 5 získal ocenenie European Academic Software Award 2002 (EASA 2002). EASA je súťaž pre vývojárov akademického softvéru pre vyššie vzdelávanie a výskum v Európe, ktorá sa koná každé dva roky. Premetom súťaže je inovačný softvér a vzdelávacie technológie vytvárané na podporu znalosti, rozvoja a využitia vzdelávacích médií vo vyššom vzdelávaní v Európe. Coach 5 vyhral spomedzi 158 predkladaných programov.

Coach 5 je prostriedok pre prácu v počítačom podporovanom a multimediálnom laboratóriu.
Počítač je významný nástroj na zber a analyzovanie dát a ich grafické zobrazenie. Prostredníctvom počítača môžu študenti vykresliť viac grafov za kratší čas a zahrnúť vytlačené grafy do laboratórnych prác. Výsledkom je presun ťažiska práce – študenti môžu stráviť viac času interpretovaním grafov a študovaním vzťahom medzi premennými a menej času manuálnym vykresľovaním dát do grafov. [Robinson P., Jones, Childers, Contemporary College Physics – Laboratory Manual with Computer Activities, Addison-Wesley Publishing Company, Inc., 1991, str.v]

Takéto systémy sú vhodné na samostatnú alebo skupinovú prácu študentov, ale učiteľ ich samozrejme môže použiť aj pri frontálnych prezentáciách náročnejších meraní a pod. Poznávací proces sprostredkovaný takýmito technológiami je však najefektívnejší vtedy, ak sú študenti pri poznávaní javov aktívni. To znamená, že namiesto pasívneho pozorovania učiteľových demonštrácií sa sami snažia experimentálne dáta získať, alebo aspoň tomu napomáhať, analyzovať a vyhodnocovať ich, interpretovať výsledky. Aj keď sa dáta získavajú kolektívne, ich spracovanie a vyvodenie záverov z nich  sa už môže ponechať na individuálnu prácu študentov. Mali by sme dbať o to, aby si študenti osvojili experimentálnu  metodológiu a naučili sa vytvárať a overovať hypotézy. Nemali by však upadnúť do stereotypu a vykonávať spracovanie dát mechanicky, bez rozmyslu. Toto by sme mali mať na pamäti, keď sa rozhodneme zaradiť počítačom podporované technológie do výučby.

Texty, ktoré nájdeme na týchto stránkach sú venované trom hlavným oblastiam.

Všeobecné informácie

Informácie o charakteristikách, možnostiach a nástrojoch, ktoré systém Coach 5 poskytuje užívateľom rôznych stupňov pokročilosti. Tento text je dobré si prezrieť, aby ste získali všeobecný prehľad o funkciách Coach, prípadne ho vedeli porovnať s inými, podobne zameranými školskými prostrediami. Tento text je prebratý z anglického originálu propagačného letáka spoločnosti  CMA, ktorá je distribútorom sady určenej pre prácu v multimediálnom a počítačom podporovanom laboratóriu.

Domovská stránka Coach
http://www.cma.science.uva.nl

Technické informácie

Informácie o vybraných, najbežnejšie používaných, čidlách a interfejse - rozhraní CoachLab II, ktorý sprostredkováva komunikáciu medzi čidlami a počítačom. Texty neobsahujú konštrukčné detaily, ale hlavne oznamy o meracom rozsahu čidiel, označení, pod ktorým sa dá čidlo nájsť v knižnici softvéru Coach 5, upozornenia, čoho sa vyvarovať pri  používaní čidiel, aby sa nepoškodili a niekoľko návrhov na realizáciu experimentov. Pri opise CoachLab II sú znázornené rôzne typy vstupov pre čidlá a výstupy na aktívne prvky. Texty sú prevzaté zo stránky spoločnosti CMA.

Pomocník pri práci

Materiály oboznamujúce s jednotlivými funkciami Coach 5 detailnejšie, zamerané na základy práce s Coach 5, meranie, modelovanie, dáta video meranie a prácu so získanými dátami. Tieto materiály sú vo veľkej miere inšpirované anglickou verziou "Helpu" systému Coach 5, avšak texty sú doplnené o ilustračné obrázky a inštruktážne videoklipy z monitora počítača, vykonávajúceho požadované akcie, tak, aby ste ich mohli zopakovať na vlastnom počítači. Niektoré časti majú formu manuálu, niektoré sú obohatené komentármi, založenými na osobných skúsenostiach.